Η ΕΛΒΟ ΑΒΕ έχει αναπτύξει με αυτοχρηματοδότηση ένα νέο Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης (ΤΟΜΑ) το "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ".
Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ"
Τα κύρια χαρακτηριστικά του, η ισχυρή θωράκιση, η μεγάλη ισχύ πυρός, η ευελιξία, καθώς και η δυνατότητα αερομεταφοράς με C-130, λόγω του βάρους του 19.8 τόνους.
Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ"
Ο κύριος εξοπλισμός του ΚΕΝΤΑΥΡΟΥ αποτελείται από πυροβόλο 30 mm, διπλής τροφοδοσίας, τοποθετημένο σε πύργο ενός ατόμου της KUKA E8. Δύναται να μεταφέρει ομάδα 8 οπλιτών, και πλήρωμα 3 ανδρών.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του, η ισχυρή θωράκιση, η μεγάλη ισχύ πυρός, η ευελιξία, καθώς και η δυνατότητα αερομεταφοράς με C-130, λόγω του βάρους του 19.8 τόνους.
Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ"
Ο κύριος εξοπλισμός του ΚΕΝΤΑΥΡΟΥ αποτελείται από πυροβόλο 30 mm, διπλής τροφοδοσίας, τοποθετημένο σε πύργο ενός ατόμου της KUKA E8. Δύναται να μεταφέρει ομάδα 8 οπλιτών, και πλήρωμα 3 ανδρών.
ΠΑΡΑΘΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΣΑΝ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ (ΒΑΣΩ) ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΟΛΙΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ , Βουλευτής, Βουλή, Εθνική Άμυνα, Ερώτηση
Η Κυβέρνηση πριν την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας για την προμήθεια 420 τεθωρακισμένων δεν εξασφάλισε τις απαιτήσεις του Στρατού αλλά και εκείνες της συμπαραγωγής με τις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Α.Π. 1346/2.7.09
Προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Μεϊμαράκη Ευάγγελο
Τον Νοέμβριο του 2008 υπεγράφη η διακρατική συμφωνία μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας για την προμήθεια 420 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ) BMP-3M, αξίας 1,2 δις ευρώ. Για το πρόγραμμα αυτό η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι εξασφαλίστηκε η μέγιστη δυνατή συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας στα προγράμματα συμπαραγωγής.
Η συμφωνία έγινε με πολιτική απόφαση σε υψηλό επίπεδο (Καραμανλή-Πούτιν) και χωρίς να προηγηθούν διαδικασίες που καλύπτουν τις στρατιωτικές απαιτήσεις καθώς και τις ανάγκες για συμπαραγωγή.
Χαρακτηριστικά για την προχειρότητα με την οποία λήφθηκε η απόφαση είναι τα εξής:
Η απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας που ορίζει τις απαιτήσεις της ελληνικής πλευράς (αρχική έγκριση προμήθειας) είναι συμπυκνωμένες σε έγγραφο εννέα (9) σελίδων ενώ η μελέτη επιχειρησιακών απαιτήσεων-προδιαγραφών-επιδόσεων του ΓΕΣ είναι 76 σελίδες.
Η αρχική έγκριση προμήθειας είναι ένα γενικό και αόριστο κείμενο που καταλήγει σε ένα πίνακα ελάχιστων απαιτήσεων όπου το ζητούμενο είναι να έχει το όχημα κινητήρα, κιβώτιο ταχυτήτων, πύργο μάχης κλπ. Είναι γνωστό ότι οι απαιτήσεις ελαχιστοποιήθηκαν μετά από απαίτηση του Υπουργείου/ΓΔΑΕΕ προς το ΓΕΣ.
Οι γενικότητες αυτές μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα κατά την παραλαβή μετά από μερικά χρόνια, μια και δεν θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου αφού ο προμηθευτής θα συμπεριλάβει στο όχημα ότι θέλει.
Από τα αντισταθμιστικά ωφελήματα (Α.Ω.) τα τέσσερα αφορούν υπόστεγα και κτιριακές υποδομές και ένα αναφέρεται γενικόλογα σε δημιουργία κέντρου τεχνικής υποστήριξης. Δεν υπήρξε δέσμευση για μεταφορά τεχνολογίας, παραγωγή πυρομαχικών, συμπαραγωγή με ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Πέραν της απουσίας τήρησης διαδικασιών οι πληροφορίες φέρουν την τιμή που η Ελλάδα θα προμηθευτεί το όχημα (περίπου 2,85 εκατ. ευρώ ανά όχημα) να είναι πολύ μακριά από την τιμή που τα προμηθεύτηκαν οι : Κύπρος (700.000 ευρώ), Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (850.000 ευρώ) και Ινδονησία (2 εκατ. ευρώ).
Αντί να επιδιωχθούν δεσμεύσεις της ρωσικής πλευράς το Υπουργείο Άμυνας προσπαθούσε να καθησυχάσει τους εργαζόμενους στις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες ότι θα επιτευχτεί ποσοστό εγχώριας προστιθέμενης αξίας της τάξης του 25-30%.
Η ρωσική πρόταση και η ανυποχώρητη στάση της δείχνουν ότι δεν υπάρχει καμία δέσμευσή της για επίτευξη συγκεκριμένου στόχου Εγχώριας Προστιθέμενης Αξίας. Είναι φανερό ότι με ευθύνη της ελληνικής πλευράς, η πολυδιαφημισμένη συμπαραγωγή εξελίσσεται σε διάθεση έργου 15-20 εργαζομένων για την ελληνική πλευρά. Η ρωσική πλευρά είναι διατεθειμένη, όπως φαίνεται από επιστολή που έστειλε πρόσφατα στη ΕΛΒΟ, να συμφωνήσει σε συμπαραγωγή μόνο επιμέρους εξαρτημάτων όπως τροχοί, καθίσματα, θυρίδες, βαφή.
Με τον τρόπο αυτό η ΕΛΒΟ, μια από ελάχιστες μεγάλες βιομηχανίες αμυντικού υλικού στη Β. Ελλάδα, απαξιώνεται αφού ολοκληρώνεται εντός του τρέχοντος έτους η κατασκευή των αρμάτων μάχης Leopard 2HEL, η οποία άρχισε με επιτυχία το 2002 και αντίθετα με τους χειρισμούς της τωρινής κυβέρνησης, πέτυχε εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή της τάξης του 35%. Η εκτιμώμενη ζημία της εταιρείας για το 2009 φθάνει τα 18 εκατ. ευρώ ενώ το ποσοστό υποαπασχόλησης το 90%.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Γιατί πριν την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας δεν εξασφαλίστηκαν οι απαιτήσεις του Στρατού αλλά και εκείνες της συμπαραγωγής με τις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες;
Γιατί τα στοιχεία της αρχικής μελέτης επιχειρησιακών απαιτήσεων-προδιαγραφών-επιδόσεων δεν αναγράφτηκαν στην αρχική αίτηση προμήθειας; Γιατί ελαχιστοποιήθηκαν οι απαιτήσεις μετά από απαίτηση του Υπουργείου/ΓΔΑΕΕ;
Με ποια στοιχεία θα παραληφθεί το όχημα όταν κατασκευασθεί; Θα παραλάβουμε ότι θέλει ο κατασκευαστής;
Η τιμή αγοράς κάθε τεθωρακισμένου οχήματος θεωρείται συμφέρουσα σε σχέση με αντίστοιχες τιμές που πωλήθηκε σε άλλες χώρες;
Γιατί δεν ενδιαφέρεται η Κυβέρνηση και έχει αφεθεί η ΕΛΒΟ να διαπραγματεύεται μόνη με τη ρωσική πλευρά;
Με ποιο τρόπο σχεδιάζει η Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τη συσσώρευση χρεών-ζημιών και χαμένων θέσεων εργασίας (600 την τελευταία πενταετία) στην ΕΛΒΟ;
Υπάρχει σχέδιο της Κυβέρνησης για την επιβίωση των ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών μαζί με την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων ή «σχεδιάζει» πρόχειρα, χωρίς όρους και στόχους, όπως στη περίπτωση των τεθωρακισμένων οχημάτων;
Οι ερωτώντες Βουλευτές.